neděle 20. listopadu 2016

KAŽDÉ DÍTĚ MŮŽE DOBŘE SPÁT

Tentokrát se s vámi chci podělit o obsah knihy Každé dítě může dobře spát od Annette Kast-Zahn a Hartmut Morgenroth a musím říct, že jejich metoda opravdu funguje a jako jediná nám pomohla. Takže se omlouvám za sáhodlouhý článek, ale je to přepis hlavních myšlenek knihy a snad někomu pomůže aniž by ji četl.


Od 6 měsíců může každé dítě spát dobře a celou noc bez probuzení. Když špatně spí, jedná se o poruchy spánku (např. delší doba usnutí, budí se několikrát za noc, přes den spí celkově málo atp.).  Špatný spánek vyvolává stres rodičů, nejčastěji u matek, které vstávají víc jak dvakrát za noc. Probouzení v noci je normální nejen pro dítě (při střídání NREM a REM fází), ale dítě se musí naučit, že nemusí budit své rodiče a stačí mu samostatně usnout. Každé dítě od 6 měsíců spí průměrně 10 hodin bez probuzení v noci, a také dvakrát denně (dopoledne a odpoledne) až do dvou let celkem 3 hodiny, od dvou do čtyř let už pouze odpoledne. Unavené děti si mnou oči, jsou bez zájmu o činnosti, zívají, jsou rozmrzelé.
Spánek se dělí na hluboký spánek (trvá 0 až 4 hodiny) a střídá se po dvou až třech hodinách s REM fází (zdají se sny). Probouzení v REM fázi je přirozené, dítě se zavrtí a spí dál, ale některé děti bohužel pláčou, budí se atp., protože nemají dostatečně vyvinutý nervový systém.
Od půl roku je tedy třeba dítě naučit dobře spát, aby se v noci nebudilo a dobře usínalo. V této době totiž už umí rozlišovat den a noc.  

 Jak na to: 
  •         Naučit dítě usínat samo (být v blízkosti, ne v ložnici, za dítětem chodit podle potřeby v prodlužujících se intervalech), vytvořit stejné podmínky před usnutím jako bude mít dítě při probuzení v noci (jinak pláče)
  • Nastavit spánkový režim, například dávat spát v osm a budit v šest (podle toho, jak to dítěti vyhovuje)
  •      Odbourat nevhodné návyky při usínání (bílý šum, kolebání, spaní s rodičem, držení za ruku, kojení/krmení ke spánku, přítomnost rodiče, projížďku v autě, dudlík pokud je ho třeba neustále podávat atp.), mají pouze krátkodobý charakter, navíc si na ně dítě zvykne.
  •     Ukládat dítě do postýlky v bdělém stavu, zhruba půl hodiny po jídle.
  •      Zavést pravidelný režim před spaním např. koupání, následné převlečení do pyžamka, krmení (mimo postýlku) a těsně před spaním rituály typu zpívání ukolébavky, poslech hudby, čtení pohádek, mazlení, mazlící hračka (raději až od dvou let), večerníček (od tří let), na závěr dát pusu a dobrou noc a odejít z místnosti (zůstat na blízku). Toto opakovat každý den ve stejném pořadí.
      Dítě musí cítit blízkost a bezpečí před spánkem, ale neznamená to, že rodič jako otrok musí zůstávat v ložnici a držet jej za ruku. Dobré je nechat otevřené dveře, aby dítě slyšelo zvuky doma.   Primárně nedávat dítě do postele rodičů, ale existují výjimky: když je dítě nemocné, když špatně dýchá, má noční děsy nebo paniku, v případě pokud to nikomu nenarušuje spánek. Tyto návyky lze naučit každé dítě, ale je to o tom vydržet a striktně dodržovat tyto pravidla i za cenu pláče po dobu několika dní. Je nutné akceptovat také dítě jako osobnost.
Nespavé děti je třeba dávat spát jen jednou za den odpoledne ke spánku, aby v noci spalo. Případně přes den nedávat vůbec a noc uzpůsobit, aby to vyhovovalo všem.  Ranní ptáčata dávat večer později spát (např. v 8 hodin večer), oddálit první ranní jídlo, posunout dopolední spánek, pozor na buzení odchazejícího do práce. Sovy nedávat spát pozdě odpoledne ať je minimálně 4 hodiny před nočním spaním vzhůru, ráno dříve probudit, vytvořit večerní rituál. Pokud se v noci vzbudí a dlouho nespí - nenechat tolik spát přes den, budit dříve. Změna režimu trvá cca 2 týdny.

Od prvního do šestého měsíce můžeme dítě začít připravovat na dobré spánkové návyky. Pozor na syndrom náhlého úmrtí kojence, největší riziko je mezi druhým a třetím měsícem, po šestém měsíci už je minimální, v roce už se téměř nevyskytuje.

Podmínky pro spánek:
  •     Spaní na zádech pouze na matraci a přikryté přikrývkou.
  •     Chladnější prostředí.
  •      Dudlík (pokud není nutné dítěti jej neustále podávat) – snižuje riziko náhlého úmrtí kojence.
  •      Přebalovat co nejméně a za co nejnižšího světla.
    •     Po kojení nechat ležet a zhasnout (žádné hraní !), pokud brblá nechat ho tak, pouze až začne řvát tak začít konejšit.
Od tří měsíců lze zavést časování, přes den by mělo spát třikrát denně, při extrémně dlouhém spánku vzbudit, nechávat usínat při běžném hluku. Poslední jídlo dávat krátce před tím než jde matka sama spát, dítě probudit a třeba i přebalit a nakrmit večer v postýlce.
Plačící dítě před spaním neznamená, že má problémy s trávicím traktem, častěji to bývá způsobeno velkým množstvím informací, které přes den získá, které musí zpracovat. Nesnažit se uklidnit dítě za každou cenu, pokud je dítě suché, nakrmené, uklidňujte pouze hlazením a povídáním. Občas pomůže balící metoda (zavinování, spací vak). Pozor na špatné uspávací metody (viz výše), dítě si na to zvykne a je těžké je pak odbourat.

Jak změnit návyky před usínáním:  důsledně dodržovat plán, který si stanovíte; nenechat dítě vyplakat, ale chodit za ním v intervalech a intervaly postupně prodlužovat; utěšit a hladit; nevzdávat to při neúspěchu; vše co jste dítěti dopřávali přes den dělat minimálně 30 minut před spaním; přes den pokud dítě neusne do 30 minut, tak jej vytáhnout z postýlky a dát spát až v dalším obvyklém čase, je sice rozmrzelé, ale jen tak se naučí spánkový režim; pokud usne mimo vzbudit po čtvrt hodině.

Pokud je spánkových odchylek více naučte dítě prvně usínat dobře večer a přes den a v noci dělejte vše jako obvykle, a teprve až se naučí dobře usínat, řešte noční problémy.

Jak odnaučit nočnímu krmení (od šesti měsíců nepotřebuje jíst v noci):  pije-li v noci málo, ihned přestat krmit. Pokud je zvyklé na své dávky – oddělit večerní jídlo od usínání, pokud je kojené zkraťte délku každého dalšího kojení a postupně zkracujte až na 3 minuty a pak už nekojte. A každý další den až nebude vůbec kojeno. U UM každý den snížit o 10 ml. Do týdne by mělo být po problému.  Další krmení může být mezi 5-6 hodinou případně po probuzení.
Do dvou týdnů by se mělo vše upravit (pokud nenastane nemoc).

A toť vše, snad vám to někomu pomůže :-)

K. 

Žádné komentáře:

Okomentovat